Ahhoz, hogy tudjuk, merre tartunk, mit akarunk,
tudnunk kell, hogy kik vagyunk és honnan jövünk.
FELIRATKOZÁS AZ RSS-HIRCSATORNÁRA
FELIRATKOZÁS AZ RSS-KOMMENTLISTÁRA

Történelemtanitás

online történelemdidaktikai folyóirat

Betűméret növeléseEredeti betűméretBetűméret csökkentése

(hivatkozási azonosító: 04-02-01)


Idei nyári számunk Tanulmányok rovatában ezúttal a gondolatébresztő vitaindítók a meghatározóak. Németh György történelemtanár a társadalomismeret védelmében emel szót, míg a XX. százados történész, Salamon Konrád történelemtanításunk hitelessége érdekében az elfogulatlan, kiegyensúlyozott előadásmódra hívja fel a történelemtanárok figyelmét a nagyon is vitatott első világháború utáni magyar történések kapcsán. Ravaszné Mitzki Erzsébet a történelmi szókincs fejlesztésének lehetőségeit és eredményeit vizsgálta az általános iskolában, és erről számol be szintén gondolatébresztő írásában.

A Közlemények rovatban folytatjuk a legsikeresebb OKTV-s pályamunkák közlését, immár a hatodik tehetség dolgozatának a bemutatásával. Drabancz Áron Bethlen Gábor uralkodói teljesítményét értékeli a korabeli erdélyi források tükrében. Friss szemléletével ezzel segítséget nyújt a legsikeresebb erdélyi fejedelem sokoldalú bemutatása mellett a forráselemzés gazdag lehetőségeire is.

A Műhely rovat most is a történelemtanítás napi gyakorlatához közelebb álló írásokat közöl. Varga Emese a történelmi témájú játékfilmek felhasználási lehetőségeit vizsgálja meg, szintén az általános iskolában. Írására azért is felhívjuk a figyelmet, mert már az új kerettantervi dokumentumhoz kapcsolódóan ad rövid elméleti felvezetést, majd csatol ehhez a napi tanítási gyakorlatban is használható filmötleteket. Szintén izgalmas, kipróbálható és tovább fejleszthető Borovácz Tünde és Szekeres Nikoletta a nők XVIII-XIX. századi szerepét önálló modultervben bemutató írása, mely gimnáziumi 11. osztályos tanulókat szólít meg.

Nem nagy bátorság megjósolni, hogy Szemle rovatunkban a közeli jövőben az új kerettantervek nyomán készülő új tankönyvek bemutatása kerül sor. Ezúttal két 2013-ban megjelenő általános iskolai 5. osztályos tankönyvet mutatnak be a kiadók: a Nemzedékek Tudása (korábbi nevén a Nemzeti Tankönyvkiadó) és a Műszaki Kiadó.

A Horizont rovat írása címében is beszédes: Miért elfogadhatatlanok számunkra a szlovákból fordított történelemkönyvek? – veti fel a neves szlovákiai történelem-didaktikus, ottani magyar történelemtanárokkal „megerősítve”. Kaleidoszkóp rovatunkban két immár „házi szerzőinktől” származó tudósítást olvashatunk. Dévényi Anna egy rendhagyónak mondható történelmi tanulmányi versenyről számol be, Albert Gábor pedig egy tantárgy-történeti tanácskozásról ad rövid tájékoztatót.



A szerkesztők

Ugrás a cikk elejére