Elektronikus folyóiratunk I. évfolyama válik teljessé ezzel a számmal, melynek legfőbb jellemzője – az előzőekhez hasonlóan – a változatosság. A Tanulmányok történelemtanításunk közelmúltját és jelenét egyaránt idézik. Először egy frissen megjelent, az előző számunkban már bemutatott új történelemdidaktikai összefoglalóból idézünk egy fejezetet – az Óratervezés címűt. (A forráselemzésre vonatkozó részt következő számunkban szándékozunk közölni.) Utána a Kádár-korszak „puha” diktatúrájának középiskolás történelemtankönyveit a tudatformálás szempontjából fogja vallatóra az ismert gyakorlótanár szerző. A Közleményekben folytatjuk az előző év legsikeresebb OKTV dolgozatainak a közlését, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy mintákat adjunk a jövendő versenyzőknek is, bővítve olvasóink körét. A Műhely rovat írásai 2010 jelentős évfordulóiról emlékeznek meg. Széchenyi halálának a 150. évéhez kapcsolódik az 1945 utáni történelemtankönyveink Széchenyi-képét vizsgáló írás, míg a másik közlés a gyászos emlékű trianoni békekötés 90. éve alkalmából készült – érdekes kísérletként – egy gyakorló történelemtanár Trianon tanítását mutatja be a rendszerváltozás előtt és után.
Kisebb írásokat tartalmazó rovataink is több érdekességet rejtenek magukban. Igaz, csak egy „villanásra”, de a Szemlében megismerhetjük a Műszaki Könyvkiadó „félidejénél tartó” új, Élő történelem című középiskolás tankönyvsorozatát. Az itt szereplő másik írás a korábban megjelent Kaposi József – Száray Miklós-féle Nemzeti Tankönyvkiadós munkafüzet-sorozat záró darabja egy fejezetének tudományos elemzését tartalmazza, tanári továbbképzés jelleggel és igényességgel. A Horizont rovat írásai is igazi „csemegéket” adnak. Az egyik írás egy német történelmi folyóiratot mutat be, mely különösen német tagozatos osztályoknak kínál érdekes olvasmányokat, tanárnak és diáknak egyaránt. A másik írás a magyarországi németség második világháború utáni „Odüsszeiáját” mutatja be, sok hasznos új információt is kínálva. A Kaleidoszkóp rovatban folytatjuk beszámolónkat a nyári 21. Nemzetközi Történész Kongresszus munkájáról, ezúttal a Történelemdidaktikai Szekció eseményeiről tudósítva. Másik – igen aktuális – írásunk az Apáczai Közalapítvány által a határon túli iskolai kirándulások kormányzati tervéről szervezett szakmai fórumokról tudósít, és felhívást tesz közzé olvasóinknak, mely – reméljük – felkelti kollégáink érdeklődését, és meghallgatásra talál.
A szerkesztők