Hatosztályos gimnáziumok hetedik osztályába ajánlom a következő történelemórát, amelyen Athént és Spártát hasonlítják össze a diákok a tanultak alapján párokban.
Az előkészítés során a feladatokat nemcsak a történelem munkafüzetből válogattam, hanem készítettem is jó néhányat.
Szükséges eszközök: minden pár számára menetlevél, az állomásokhoz feladat, megoldások az ellenőrző ponton
A párok feladata, hogy tudjanak válaszolni a menetlevelükön szereplő kérdésre, a válaszokat a táblára fel kell írniuk. A fő kérdések adják az összehasonlítás vázát, ezen szempontok alapján fogalmazzák meg az óra végén a hasonlóságokat, különbségeket.
Nyolc állomás feladataiból kell a lehető legtöbbet megoldaniuk. Többnyire 4-5 feladatot tudtak elkészíteni a megadott időn belül. Egy feladat megoldása után az ellenőrző ponton ellenőrzik a válaszaikat, a menetlevélbe szerzett pontjaikat fel kell jegyezniük. Nincs meghatározott sorrend, hogy melyik állomás után melyikhez kell menniük. A feladatra harminc percet kapnak.
Az idő letelte után a táblára felírt pontok alapján mindenki megfogalmazza magában a különbségeket, majd az egyik diák elmondja azokat.
Óra menete
A feladat magyarázata öt percben. Hangsúlyozom, hogy az idő letelte után mindenki menjen a helyére, és hagyják abba a feladatok megoldását, illetve, hogy ne feledkezzenek meg a táblára írandó válaszokról.
Harminc perc áll a diákok rendelkezésére, amíg a feladatokat megoldják, ellenőrzik, és a táblán szereplő táblázatot kitöltik.
Az óra végén tíz percben összehasonlítják magukban a szempontokra adott válaszokat, és azt valamelyik tanuló megfogalmazza saját szavaival.
A feladatok, megoldásaik és a pontszámok állomások szerint
A feladatok a Kaposi József – Száray Miklós szerzőpáros által készített Történelem I. Képességfejlesztő munkafüzetből, és Száray Miklós Történelem I. tankönyve alapján, illetve saját ötletek alapján készítettem. A 7. állomás forrása megtalálható Németh György (szerk.): Ércnél maradóbb… A görög és római történelem forrásai című kiadvány 105. oldalán.
1. állomásA válaszokat a füzetbe írd le!
- Milyen felszíni formákat látsz Lakónia területén? (3 pont)
- Milyen tevékenységekre következtetsz a térképjelekből, elnevezésekből? (3 pont)
Megoldás:
- 2 hegyet (egyik a Taügetosz). Vasérc található a hegyekben. Spártát folyó szeli át, az állam a folyó völgyében van.
- A hegyekben vasércet bányásznak, a folyóvölgy a földművelésre alkalmas. A kézművesség is jelentős Spártában.
2. állomás
A munkafüzet 45. oldal 4. számú feladata a tankönyv 69. oldalán lévő 4. ábra és a 65. oldalán lévő 6. ábra alapján készült. (21 pont). A táblázatban a világoskék háttér előtt sötétkékkel írott részek jelentik a válaszokat.
2. ábra – Athén és Spárta társadalmi szerkezete
Megoldás:
1. táblázat
3. állomás
A munkafüzet 45. oldalán lévő 5. feladat, és hozzá a tankönyv 70. oldal 5. számú forrása. (15 pont)
Megoldás:
2. táblázat
4. állomás
A kitöltött keresztrejtvény megoldása a forrás hiányzó szava. Majd értelmezni kell a forrást. Minden válasz 1 pontot ér, összesen 11 pont szerezhető.
- Akháj őslakosok utódai Spártában. (helóták)
- Minden harmincadik életévét betöltött polgár részt vett benne. (népgyűlés)
- Hatvan év felettiek választás útján lesznek tagjai. (vének tanácsa)
- A vének tanácsát 2 király és … vén alkotta. (huszonnyolc)
- Kik hódították meg az akhájokat? (dórok)
- A „csenevész és idétlen” csecsemőket itt tették ki. (Taügetosz)
- Spártai nehézfegyverzetű gyalogos. (hoplita)
- Mi módon lett felügyelő a népgyűlés tagja? (választás)
- Hét éves korukban a fiúkat elszakították a családjuktól, és …-ben nevelték őket. (közösség)
A vastagon bekeretezett függőlegesen olvasható szót illeszd be a forrásba.
Írd le a forrás lényegét.
„…………………., a törvényhozóról úgyszólván egyetlen adat sincs, amely ne volna vitás. A legfeltűnőbb történetek maradtak fenn születéséről, utazásairól, haláláról, törvényhozói és államférfiúi tevékenységéről; de főként abban nem tudnak megegyezni a történetírók, hogy mikor élt.”
(Plutarkhosz: Párhuzamos életrajzok)
A rejtvény megoldása: Lykurgosz.
5. állomás
A tankönyv 71. oldalán szereplő hoplita harcos képét kell kirakni darabokból, és a kérdésekre kell válaszolni. (8 pont)
A választ a füzetbe írd!
- Mit jelent: hoplita? (1 pont)
- Sorold fel a katona teljes felszerelését! (5 pont)
- Spártában kik lehettek katonák? (2 pont)
Megoldás:
- nehézfegyverzetű gyalogos
- lándzsa, pajzs, sisak, lábszárvédő, páncél, köpeny, saru
- Spártai teljes jogú polgárok, nagy veszedelem esetén a körüllakók.
6. állomás
A tankönyv 70. oldalának 6-os számú forrása (A spártai nevelés és életmód) alapján kell válaszolni a munkafüzet 46. oldal 7. feladat kérdéseire. (13 pont)
- Mely testület elé kerültek a spártai csecsemők?
- Miről döntött ez a testület?
- Sorolja fel, mi mindenről döntött ez a testület?
- Volt-e szerepe a családnak a fiúgyermek nevelésében?
- Indokolja válaszát!
- Mely célokat szolgálta az ifjak nevelésében az ún. krüpteia? Soroljon fel 2-3 ilyet!
- Nevezze meg azt a társadalmi réteget, amely ellen irányult a krüpteia!
Megoldás:
3. táblázat
7. állomás
A spártai és más görög lányok neveléséről szóló forrásban különbségeket kell keresniük. A szöveg a Németh György szerkesztette Ércnél maradóbb…A görög és római történelem forrásai című könyv 105. oldalán található meg.
„Hogy az elején kezdjem, vegyük először a gyerekszülést. A jövendő anyákat, vagyis a lányokat, akikről úgy gondolják, hogy jól nevelnek, a többi nép igen mértékletesen táplálja, és nyalánkságot alig adnak nekik, bort többnyire egyáltalán nem ihatnak, vagy ha mégis, csak vízzel hígítva. A többi hellén a lányokat arra kényszeríti, hogy a négy fal között szőjenek-fonjanak, miként a kézművesek, akik közül a legtöbben állandóan egy helyben ülnek. Hogyan lehet abban reménykedni, hogy az ilyen módon nevelt nők nagyszerű utódokat fognak világra hozni? Lykurgos viszont úgy tartotta, hogy éppen elég rabszolganő van a szövésre-fonásra, s mivel véleménye szerint a szabad asszonyok legfontosabb feladata a gyermekszülés, legelőször is elrendelte, hogy a nők ugyanolyan mértékben eddzék testüket, mint a férfiak. Ráadásul a lányok között éppen olyan futóversenyeket és erőpróbákat vezettek be, mint a férfiak közt, mivel hitt benne, hogy ha mindkét szülő erőtől duzzad, az utódaik is életrevalóbbak lesznek.”
(Xenophón: A lakedaimóniak állama)
Feladat:
Hasonlítsd össze a spártai és a más görög lányok nevelését. Milyen különbségeket fedezel fel? (7 pont)
Megoldás:
- spártai lányok: fontos a testedzés, az erő, futóversenyek, erőpróbák a lányok között is, legfontosabb feladata a gyermekszülés (3 pont)
- más hellén lányok: mértékletes táplálás, bort nem ihatnak, szövés-fonás a tevékenységük, négy fal között élnek, nincs mozgás (4 pont)
8. állomás
A munkafüzet 46. oldalán a 8. feladat. (14 pont). A számokhoz tartozó meghatározások a munkafüzetben a meghatározás alatt vannak felsorolva.
- A két király mellé 28 tagból álló vének tanácsát állított fel.
- A népgyűlésen csak a vének tanácsa és a királyok által előterjesztett javaslatokat vitathatták meg.
- A földek az állam tulajdonában voltak. Megszületésekor minden szabad spártai ugyanakkora birtokot és ugyanannyi helóta munkaerőt kapott használatra.
- Arany- és ezüstpénz helyett vaspénz használatát írta elő.
- Bevezette a közös étkezés rendszerét.
- Megtiltotta a törvények írásba foglalását.
- A leányok számára is előírta a testedzést.
- A nőtlen férfiakat különféle megalázó intézkedésekkel sújtotta.
- A fiúk neveléséről hétéves koruktól az állam gondoskodott. Közösségben, vasfegyelemben nevelkedtek.
- A szabad férfiakat eltiltotta a mesterségektől.
- Nem engedte, hogy bárki idegenbe vándoroljon vagy kószáljon, és nem tűrt meg idegeneket Spártában.
- Bevezette a krüpteiát.
Megoldás:
4. táblázat
Menetlevél
A menetlevélen szerepelnie kell a páros nevének, egy kérdésnek (mely páronként eltér) és az állomásokon szerzett pontszámoknak.
4. ábra – Menetlevél minta
A menetlevélen szereplő kérdések:
- Milyen tisztségeket töltöttek be Spártában választással?
- Milyen tisztségeket töltöttek be választással Athénban?
- Hogy nevelték a gyermekeket Spártában?
- Milyen nevelést kapott a többi görög gyerek?
- Kik voltak a katonai vezetők Spártában?
- Ki volt a legfőbb katonai vezető Athénban?
- Kik rendelkeztek politikai joggal Spártában?
- Kik rendelkeztek politikai joggal Athénban?
- Kik lehettek a népgyűlés tagjai Spártában?
- Kik lehettek a népgyűlés tagjai Athénban?
- Kiknek a joga volt a törvény előterjesztés Spártában?
- Ki terjeszthetett elő törvényeket Athénban?
- Beszélhetünk-e vagyoni egyenlőségről Spártában? Indokold válaszodat!
- Létezett-e vagyoni egyenlőség Athénban? Indokold válaszodat!
- Kik voltak alávetettek Spártában?
- Kik voltak alávetettek Athénban?
Táblakép
A párok az egyéni kérdések alapján kitöltik a táblán lévő táblázat Athén és Spárta oszlopait. Ez adja a táblaképet, ami alapján a tanulók alapvető különbségeket fogalmaznak meg.
5. táblázat – Táblakép minta
JEGYZETEK