Történelemtanítás (LV.) Új folyam XI. 3-4. szám 2020. november
Tartalom
Tanulmányok |
- Történészek Trianonról.
A tanulmány részeként közölt írások:
- Salamon Konrád: Trianon okairól
- Pritz Pál: Trianon – a közel messziről
- Jeszenszky Géza: Mit tanítsunk Trianonról? – nemcsak az iskolában
- Illik Péter: A mohácsi csata és a trianoni békediktátum, avagy okmagyarázat a középiskolai oktatásban
- Köő Artúr: A Magyar Királyság XX. század eleji oktatáspolitikájának szerepe a Trianonhoz vezető útban. Tudnak-e erről diákjaink, s történettudomány szempontjából helytálló-e, amit erről nekik tanítunk?
- Fodor Richárd – Kojanitz László: Trianon jelentőségének megítélése a középiskolás diákok körében
- Kojanitz László: Az értelmező kulcsfogalmak tanítása és tanulása I. Okok
Közlemények |
Műhely |
- Katona András: Trianon „reneszánsza” a demokratikus Magyarország történelemtankönyveiben (1990–2020). 1. Az általános iskolai tankönyvek Trianon-képe
- Jakab György: A Nemzeti tankönyv margójára
Szemle – Új kiadványok Trianonról |
- Hengán Kamilla: Egy mozgalmas évszázad sokszínűsége – Pritz Pál (2020): 100 év. A trianoni Magyarország képes története. (Kossuth Kiadó, Budapest, 304 p.)
- Dallman Kristóf: Száz éve történt… Romsics Ignác: A trianoni békeszerződés című könyvéről
- Fodor Richárd: Megismert Trianon – Ablonczy Balázs (2020): Ismeretlen Trianon. Az összeomlás és a békeszerződés története, 1918–1921. (Jaffa Kiadó, Budapest, 272 p.)
- Király Zoltán: Történeti kincsesbánya a Kárpát-medencében – Fucskár Ágnes – Fucskár József Attila (2019): Trianonban elveszett kincseink (Kossuth Kiadó, Budapest, 176 p.)
Horizont |
- Vajda Barnabás – Nagy Tibor: A Trianon-témakör a szlovákiai tankönyvekben 1989-től napjainkig. (Néhány didaktikai szempont a téma szlovákiai feldolgozásához)
- Jakab György: Magyar és szlovák Trianon-kép. Részletek egy meg nem jelent történelemtankönyvből
Kaleidoszkóp – Konferencia Trianon 100. évében |
- Szenyéri Zoltán: Tananyagfejlesztés kutatótanári program keretében
- Hunyadi-Buzás Éva – Hománé Móra Éva: Retro-túra a Rákosi- és a Kádár-korszakba1
- Ugrai Gábor: Helytörténet szerepe a történelemtanításban. „Mi így tanítjuk Békéscsabán”
E számunk szerzői:
- Dallmann Kristóf, szerkesztő, Oktatási Hivatal, Új Köznevelés; PhD hallgató, Pécsi Tudományegyetem Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola.
- Fodor Richárd, tanársegéd, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Vitéz János Tanárképző Központ Tanárképző Tanszék; PhD hallgató, Pécsi Tudományegyetem Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola.
- Hengán Kamilla, egyetemi hallgató, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, történelem-hittan szakos tanárjelölt, Vitéz János Tanárképző Központ.
- Hománé Móra Éva, magyar-ének szakos tanár, Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskola, Eger.
- Hunyadi-Buzás Éva, történelem német szakos tanár, Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskola, Eger.
- Illik Péter, magyar-történelem-angol szakos középiskolai tanár, Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium, Budapest; tudományos munkatárs, Magyarságkutató Intézet Történeti Kutatóközpont.
- Jakab György, Dr., PhD, tudományos munkatárs, Oktatási Hivatal.
- Jeszenszky Géza, Prof., Dr., egyetemi magántanár, történész, diplomata, politikus, volt külügyminiszter.
- Katona András, dr., ny. főiskolai docens, ELTE Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézet; felelős szerkesztő, Történelemtanítás.
- Király Zoltán, egyetemi hallgató, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, történelem-hittan szakos tanárjelölt, Vitéz János Tanárképző Központ.
- Kojanitz László, Dr., PhD, tudományos munkatárs, Oktatási Hivatal.
- Köő Artúr, angol-történelem szakos tanár, Benkő István Református Általános Iskola és Gimnázium, Budapest; tudományos segédmunkatárs, Magyarságkutató Intézet Történeti Kutatóközpont; PhD hallgató, Károli Gáspár Református Egyetem Történelemtudományi Doktori Iskola.
- Nagy Tibor, Mgr., PhD hallgató, Komáromi Selye János Egyetem Tanárképző Kar Történelemdidaktika Doktori Iskola.
- Pritz Pál, Prof., MTA doktora, egyetemi magántanár, ELTE Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézet Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszék.
- Salamon Konrád, Dr., MTA doktora, ny. főiskolai tanár, ELTE Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézet.
- Szenyéri Zoltán, dr., PhD, kutatótanár, intézményvezető, Illyés Gyula Gimnázium, Dombóvár.
- Ugrai Gábor, történelemtanár, Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Békéscsaba; munkaközösségvezető, Békéscsabai Tankerületi Központ Történelemtanár Munkaközössége; elnök, Békéscsabai Városvédő és Városszépítő Egyesület.
- Vajda Barnabás, Dr., PhD, habil. egyetemi docens, történész, történelemdidaktikus, Komáromi Selye János Egyetem Tanárképző Kar Történelem Tanszék; elnök, Történelemdidaktika Doktori Iskola.