„…magunkra ismerhetünk egykori tiszta lelkek tükrében”[1]
Prezentációmban három általam fejlesztett tananyagot mutattam be, melyeket a Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért nevű civil oktatási szervezettel együttműködésben készítettem.
A hódmezővásárhelyi zsidóság nyomában
Az első tananyagfejlesztésem A hódmezővásárhelyi zsidóság nyomában címet kapta. Ez egy IWalk, egy helytörténeti séta. Előadásomban először a munkafolyamatot, a célt és a fókuszt mutattam be. A munka során az USC SOÁ Alapítvány Vizuális Történelmi Archívumában[2] kutattam, olyan holokauszt-túlélőkkel készült életinterjúkat kerestem, melyek valamilyen módon kapcsolódnak Hódmezővásárhelyhez. Azért ezt a települést választottam, mert 2001 óta Hódmezővásárhelyen tanítok, és ma már a városban is élek.
Hat interjút választottam ki, melyeket többször megnéztem, jegyzeteket készítettem. Elolvastam a vonatkozó helytörténeti munkákat, ellátogattam a helyi zsinagógába, valamint a Tuhutum utcai zsidó temetőbe. Kiválasztottam a séta helyszíneit, a megállókat, melyekhez kapcsolódva tíz interjúrészletet nézünk meg a diákokkal. A klipekhez kapcsolódva elmesélem a történelmi és helytörténeti hátteret, valamint az egyes részletekhez kapcsolódnak előzetes kérdések, feladatok, sőt utólagosak is.
A klipek készítése során nagy gondot fordítottam az etikus vágásra, a feladatok kérdések kapcsán pedig a konstruktivista pedagógiai szemlélet módszertanának figyelembe vételére.
A séta – mely kb. 90 percet vesz igénybe – ötödik, egyben utolsó állomása iskolánkban található, a Gregus Máté Mezőgazdasági Szakgimnázium és Szakközépiskola egyik tablójánál. Ez azért van így, mert a tananyag gerincét Hacsek Zsuzsanna interjúja adja. Ő az iskolám jogelődjében érettségizett, és az ő tablója az utolsó állomás. A diákok mindig elmondják a séta végén, hogy a személyes kapcsolódás az iskola, a tabló által fontos számukra.
1. kép: A diákok a tablónál
2. kép: Hacsek Zsuzsanna tablóképe
Az interjúrészleteket az egyes állomásokon tableteken szoktuk megnézni, illetve mobiltelefonra letölthető az „IWalk Shoah” mobilapplikáció is, így valójában nélkülem is meg lehet tenni a sétát, mert minden információ megtalálható az applikáción keresztül.
3. kép: A diákok a sétán
Tapasztalataim szerint a séta a tanulók történelmi empátiáját, lokális ismereteit és kötődését segíti, valamint fejleszti kritikai gondolkodásukat.
Fontosnak tartom elmondani, hogy Hacsek Zsuzsanna 2018-ban ellátogatott iskolánkba. Nagy örömömre szolgál, hogy személyesen ismerhetem őt. Az Alapítványon keresztül sikerült felvenni a kapcsolatot vele és a testvérével, Hacsek Lászlóval. A kapcsolatfelvétel előtt féltem, mert nem szerettem volna tolakodó, vagy tapintatlan lenni, de mindketten rendkívül kedvesek és segítőkészek voltak. Zsuzsa nénivel – engedjék meg, hogy így emlegessem – rendszeresen tartjuk a kapcsolatot. Jelenlétével megtisztelte a Helytörténet és személyes emlékezet elnevezésű projektzáró nemzetközi konferenciát 2018. november 24-én, ahol elmondta, hogy nekünk, tanároknak óriási a feladatunk, a felelősségünk.
4. kép: Hacsek Zsuzsanna a tablónál
„…magunkra ismerhetünk egykori tiszta lelkek tükrében”
A következő általam fejlesztett tananyag egy úgynevezett Mini Quest, mely 2019-ben jelent meg az IWitness digitális oktatási platformon „…magunkra ismerhetünk egykori tiszta lelkek tükrében” címen.[3]
5. kép: „…magunkra ismerhetünk egykori tiszta lelkek tükrében” Az IWitness digitális oktatási platformon
Különböző tantárgyakhoz kapcsolódóan lehet használni ezt a tananyagot 9–12. évfolyamon, például magyar nyelv és irodalom, történelem, etika, osztályfőnöki óra, projektek, holokauszt emléknap keretében.
A tananyag segítségével a diákok elmélyítik ismereteiket az irodalmi levél műfajáról, Radnóti Miklós költészetéről, a Bori noteszről és a Levél a hitveshez című versről. A tananyaghoz három holokauszt-túlélővel készült videóinterjú részlet és számos kérdés, feladat tartozik. A diákok online tudják elvégezni a feladatokat. A feladat elvégzése nyomán a tanulók megismerik az elsődleges források (videóinterjúk) elemzésének lehetőségét, és a személyes történetek elemzése által fejlődik empátiás készségük.
Levél a hitveshez
A harmadik általam fejlesztett tananyag szintén az IWitness platformon található, 2019-ben készült Mini Lesson, címe Levél a hitveshez.[4]
6. kép: Levél a hitveshez az IWitness digitális oktatási platformon
Ezt a tananyagot 12. évfolyamos diákoknak készítettem magyar nyelv és irodalom órára. A feladatok elvégzése során a tanulók elmélyítik ismereteiket az irodalmi levél műfajáról, Radnóti Miklós költészetéről, a Bori noteszről és a Levél a hitveshez című versről. Egy holokauszt-túlélővel készült, letölthető videóinterjú részlet és egy PDF file tartozik a tananyaghoz. A tananyag által a tanulók megismerik az elsődleges forrás (videóinterjú) elemzésének lehetőségét, fejlődik empátiás készségük. A tananyag elvégzése segíti a diákok szövegértési és kommunikációs készségeinek fejlesztését.
Összegzés
Végül néhány szó a tapasztalatokról, kihívásokról. A diákok érdeklődőek a sétával és a feladatokkal kapcsolatban. Kollégáimtól számos, pozitív visszajelzést kaptam, voltak, akik továbbképzéseken is részt vettek. Nagyon fontosnak tartom az iskolavezetés támogatását is.
Kihívásként említeném az érzelmi bevonódást, megérintődést a videóinterjúk megtekintése, feldolgozása során. Kötődés alakul ki az interjúalanyokhoz, és ez sokszor nehéz a téma érzékenysége miatt. Ugyanakkor hatalmas áldás számomra, hogy ismerhetem Hacsek Zsuzsannát.
Epilógusként még szeretném elmondani, hogy a tananyagok fejlesztése, használata során megerősödtem hitemben, hogy az intoleranciával szemben van remény. Remény, ahogy Szabó Magda fogalmaz: „mintha este se menne le a nap, minden világít éjszaka is, és az ember csak fülel, hallja-e már léptét annak a csodálatosnak, annak a nagyszerűnek, amit remél.” (Álarcosbál)
JEGYZETEK
https://konyvtar.elte.hu/hu/content/usc-soa-alapitvany-vizualis-tortenelmi-archivum (Letöltés: 2021. márc. 24.)
https://iwitness.usc.edu/sfi/Activity/Detail.aspx?activityID=4595&retainFilter=true (Letöltés: 2020. jan. 31.)
Történelemtanítás (LVI.) Új folyam XII. 1-2. szám 2021. május