Előzmény
Az iskolánkba érkező diákok földrajzi, topográfiai ismeretei sajnálatosan igen nagy hiányosságokat mutatnak. A földrajzi térben nehezen igazodnak el, nemcsak a Föld országai, városai, de a magyarországi települések, tájak elhelyezése is problémát jelent. Különösen nagy kihívás a történelmi tájak ismereteinek az előzőeknél is nagyobb hiánya. Ez utóbbi problémának a kezelésére szeretnék egy új módszert bemutatni, melynek eszköze egy történelmi/földrajzi puzzle.
Megvalósítás
Feladatunk egy a történelmi Magyarország tájait bemutató puzzle elkészítése úgy, hogy a puzzle hátsó oldalán a tájak rövid jellemzése is olvasható legyen. A projekt megvalósítása során mire támaszkodhatunk?
- a diákok informatikai ismereteire;
- a digitális kultúra tantárgy vektorgrafikai tananyagára;
- a Digitális Közösségi Alkotóműhely támogatására.
A projekt első részében a diákok megkapják a történelmi Magyarország tájainak neveit, melyekhez rövid jellemzéseket kell készíteniük. Ehhez használhatják az internetet. A szövegszerkesztő programmal elkészített leírásokat kinyomtatjuk.
1. ábra: Leírások
A következő lépésben megrajzoljuk a térképet, melyben elhelyezzük a tájak neveit. Ehhez vektorgrafikus képszerkesztő szoftvert (mi az Inkscape-et, ingyenesen letölthető az internetről) alkalmazunk. A vektorgrafikai ismeretek a 9. évfolyamon a digitális kultúra tantárgy része, ezért ennél a pontnál kérjük az informatikus kollégák támogatását. Az elkészült térképeket átküldjük a DKA-ba.
2. ábra: A Digitális Közösségi Alkotóműhely (DKA) térképe[2]
De mi az a DKA? Digitális Közösségi Alkotóműhely. Nyugat-európai mintára létrehozott, XXI. századi eszközökkel felszerelt műhely. Olyan technikákat és technológiákat érhetünk itt el, mint
- 3D nyomtatás;
- lézervágás;
- CNC-megmunkálás;
- hegesztő-szimulátor;
- mobiltelefonról (is) vezérelhető robot.
De ami ennél is fontosabb, hogy a tanulók XXI. századi módszerekkel dolgoznak:
- kreativitásra,
- aktivitásra,
- együttműködésre,
- csapatmunkára
alapozva, játékos körülmények között ismerhetik meg a hagyományos és modern eszközöket, technológiákat.
A projekt következő szakaszában az itt bemutatott eszközök közül a lézervágót fogjuk használni. Lézervágóval fát, műanyagot, üveget, papírt tudunk vágni, gravírozni. Az elkészült térképek kivágása és gravírozása történik most meg.
3. ábra: A lézervágó használata
Utolsó lépésként a tájak hátuljára felragasztjuk az első lépésben elkészített jellemzésüket. Így összességében két játékhoz jutunk:
- puzzle (történelmi kirakó) és
- egy olyanhoz, ahol jellemzés alapján kell a tájat felismerni, megnevezni.
4. ábra: Puzzle (történelmi kirakó)
5. ábra: Tájfelismerő
A projekt utóélete
Az elkészült termék kisméretű, asztalon elférő, ott játszható. Innen jött az ötlet, hogy nagyítsuk fel és egy közösségi térben elhelyezve tegyük bárki számára elérhetővé. A megvalósítás során az iskola folyosóján lévő táblára mágnessel rögzítve került elhelyezésre, szép sikert elérve.
6. ábra: A puzzle elemei a táblán
7. ábra: Az összeállított térkép
Tapasztalatok
- a diákok szívesen és tevékenyen vesznek részt a projektben;
- örömmel fogadták, hogy a létrejött termék a sajátjuk lehet;
- a topográfiai ismeretek elsajátítása iránti motivációjuk nőtt, de azt is látni kell, hogy az ismeretek rögzítése érdekében a folyamatos gyakoroltatást és a hagyományos módszereket sem kell elfelejteni.
JEGYZETEK