Vezető tanulmányunkban László János, a nemzetközileg is ismert pszichológus a magyar nemzeti identitás érzelmi szerveződését megcélzó kutatássorozat részeként munkatársával a történelemtankönyveinket és a bennük lévő naiv elbeszéléseket veszi górcső alá a csoportközi érzelmi viszonyok szempontjából. Az érzelmi nevelés fontos területe történelemtanításunknak, mégis méltatlanul keveset foglalkozunk vele. Érdekes írás a Horizont rovatunkban megjelenő, szintén neves szerzőtől, Elisabeth Erdmanntól, a Nemzetközi Történészdidaktikai Társaság elnökétől származó dolgozat is, amely a hazai tanításunkban megjelenő multiperspektivikus szemlélet részeként az „idegenek”, a korábbi években a politika által erősen lejáratott „másság” megértésében és megértetésében nyújt segítséget. Korántsem véletlen, hogy a 21. Nemzetközi Történész Kongresszusról is beszámolunk, melyet az idén nyáron az Amszterdami Egyetemen rendeztek meg.
Októberben megjelenő számunk részben természetesen az 1956-os forradalom és szabadságharc évfordulója jegyében is fogant. Írást közlünk arról, hogyan jelenik meg a magyar 1956-os forradalom és szabadságharc az európai, pontosabban a francia, a (cseh)szlovák, a lengyel és a jugoszláv/szerb tankönyvekben. „Októberi lázrózsák” címmel egy szerkesztett játékot is közlünk, mely az évforduló méltó iskolai megünnepléséhez nyújt segítséget. Nem közvetlenül kapcsolódik a témához ugyan, de mindenképpen itt említhető a Tanulmányok között megjelenő érdekes írás, „Az orosz-szovjet történelem ábrázolása…” az 1990-es évek magyar tankönyveiben.
Újszerű kezdeményezésünk, hogy e számunktól kezdve minden új megjelenésünkben közreadunk egy-egy díjnyertes OKTV-s dolgozatot a Közlemények rovatunkban. Biztatás és minta kíván ez lenni leendő dolgozatíróknak és témavezető tanároknak egyaránt, illetve bizonyíték arra, hogy vannak tehetségeink, csak fel kell fedezni őket. Az első munka 11. osztályos szerzője a közelmúltban boldoggá avatott Salkaházi Sára életútját mutatja be, nagy empátiával és szakszerűséggel.
Érdekesek – mint mindig – a tanári gyakorlatot közvetlenebbül segítő Műhely rovat írásai is. Két „modern”, XXI. századi témája: a portfólió, mint fejlesztési módszer és az interaktív térképek, mint eszköz használata. Egy új, korszerű történelemdidaktikai összefoglalót is bemutatunk, aminek érdekességét csak fokozza, hogy határainkon túl született, igaz, nem túl messze. Szerzője Vajda Barnabás, a révkomáromi (komárnói) Selye János Egyetem fiatal oktatója, a magyar (és szlovákiai) történelemdidaktika immár több mint reménysége. Ez az ismertetés Szemle rovatunkban jelent meg, mely egy hagyományos, a tanítási gyakorlatban jól felhasználható biográfiai gyűjteményt is ajánl az olvasó szíves figyelmébe.
Jó tallózást kívánunk minden kedves olvasónknak, és a bátorító, valamint bíráló megjegyzéseiket egyaránt várjuk a Szerkesztőség címére!
A szerkesztők