Az első forduló eredményei
A CENTA Közép-Európai Tanárakadémia és a Nemzeti Tankönyvkiadó 2010 őszén „Töri Tudós Trió” címmel történelmi vetélkedőt hirdetett hetedikes és nyolcadikos osztályosok számára. A háromfordulós vetélkedő középpontjában a XIX. század sokoldalú megismerése, a tanulók történelmi műveltségének elmélyítése, az önálló ismeretszerzés képességének fejlesztése áll. A versenyre – ahogy a kiírás címe is sejteti – háromfős csapatok küldhettek benevezéseket.
A feladatsorokat a Nemzeti Tankönyvkiadó és a CENTA honlapjáról lehetett letölteni. A tanulók és a felkészítő tanárok lelkesedése a szervezőket is meglepte. A szellemi megmérettetésre a megadott határidő végéig száznyolcvannyolc csapat küldte el a benevezését, a feladatlapokat 15 tanár három napon át javította.
A dolgozatok részeként beérkezett esszék és a gyönyörű rajzok azt mutatják, hogy a pályázók nemcsak alaposan elmélyültek a témában, de képesek kreatívan is dolgozni. Az összeállított feladatlapok a tanárok véleménye szerint nagyon jól sikerültek, így azokat tanórára és tehetséggondozásra is ajánlani tudjuk.
Gratulálunk azoknak, akik továbbjutottak a második fordulóba, és szeretnénk további munkára, kutatásra ösztönözni őket, mivel ez a küzdelem háromfordulós, és a legjobbak a verseny döntőjében a Nemzeti Tankönyvkiadóban adhatnak majd számot tudásukról, felkészültségükről. Ezúton is szeretnénk megköszönni a felkészítő tanárok áldozatkészségét, munkavállalását, és elismerésünket fejezzük ki azoknak a résztvevőknek is, akik most nem jutottak tovább, hiszen megszerzett tudásukkal saját magukat tették gazdagabbá.
A tanév – és sokak számára az általános iskolai tanulmányok – lezárását egy sikeresen teljesített szellemi vetélkedő nyilvánvalóan szebbé, emlékezetesebbé fogja tenni. Jó felkészülést kívánunk tehát a második fordulóba jutott csapatoknak, közülük kerül majd ki az a tíz trió, akikkel a döntőben találkozunk, még a tanév vége előtt!
(Bartos Károlynak, a Nemzeti Tankönyvkiadó szerkesztőjének és Csepela Jánosnénak, a CENTA Közép-európai Tanárakadémia történelemtanári szekciója vezetőjének a tudósítása nyomán.)
Az eredmények elérhetők portálunkon (www.tortenelemtanitas.hu) valamint a Nemzeti Tankönyvkiadó honlapján (www.ntk.hu/tartalom/list/10801/50061173), ahonnan az első forduló feladatainak megoldókulcsa és a második forduló feladatai is letölthetőek.
Szerkesztőségünk is gratulál a továbbjutóknak, és további jó versenyzést kíván.
A versenyzők igényességének és felkészültségének bemutatására mellékelünk néhány feladatmegoldást – természetesen a teljesség igénye nélkül – a továbbjutott csapatok legötletesebb és legalaposabb munkáiból.
A feladatok címét illetve a kérdéseket aláhúzással jelöltük, ez alatt pedig a bemutatott megoldást beküldő csapatok nevét és adatait is megadtuk. (A cikkben közreadott anyag csak ízelítő – a Nemzeti Tankönyvkiadó oldalán egy bővebb válogatást is találhatnak a legjobbnak ítélt megoldásokból.)
Válogatott feladatok és megoldások
Pest-Buda a XIX. század elején
ARGONAUTÁK – Budapest, Angol Tagozatos Általános Iskola
Jelöljetek a vaktérkpen Széchenyi István utazásaihoz kapcsolódó 10 helyszínt indoklással!
MÁRCIUSI IFJAK – Szombathely, Paragvári Utcai Általános Iskola
Mi volt a nyelvújítók célja?
KŐRÖSIEK – Tatabánya, Kertvárosi ÁMK Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskolája
Alkossatok magyar szavakat az idegen szavak helyett!
Tervezzétek meg a Nemzeti Gazda című újság mai címlapját!
NÁDUDVAR KÖVETEI – Nádudvar, Kövy Sándor Általános Iskola
Falusi hétköznapok: Készítsetek szemléltető rajzot az forráshoz!
„Széchenyi István gróf nagycenki birtokán a jobbágyok háza oromzatával és a belevágott két aprócska ablakkal nézett az utcára, míg hosszanti faluk mentén elkerített udvar húzódott. A szobák az épület közepén elhelyezett konyhából nyíltak. Az utcára néző szoba ünnepi alkalmakra és a vendégeknek volt fenntartva, míg a másik, a konyha túloldalán lévő egyszerre szolgált az étkezések és az alvás céljára.”
HONFOGLALÓK – Budapest, Teleki Blanka Általános Iskola
NÁDUDVAR KÖVETEI – Nádudvar, Kövy Sándor Általános Iskola
MÁRCIUSI IFJAK – Szombathely, Paragvári Utcai Általános Iskola
Előkelők bálja: Mi az összefüggés az udvar németesítő törekvései és a magyaros divat kialakulása között?
TÚRÓ RUDI – Budapest, Karácsony Sándor Általános Iskola
Készítsetek a leírásnak megfelelő divatrajzot!
„A hölgy haja az utolsó divat szerint csigákba – fürtökbe fésült, ezüsttel és arannyal gazdagon hímzett fehér atlaszselyem ruhájának derékrésze piros bársonyból készült, ujjai buggyosak. A dáma arannyal és ezüsttel dúsan hímzett, áttetsző anyagból készült fátylat és kötényt visel uszályos szoknyáján…
A „Gavallér” bíborszínű, párducbőrrel díszített mentét visel… Az égszínkék posztóból készült dolmány divatos szabású, hossza megegyezik a kabáttal, de gallérja, zsinóros gombolása magyaros. A szintén posztóból készült nadrág a lábra simul, a sarkantyús, aranyrojttal díszített „topány” is a régi formákat idézi, bár kissé emlékeztet a hölgyek csizmácskájára. A nyersbőr kalpag fejrésze – akár a cilinder – magas, s a fiatalember fürtös frizurája, hetyke kis bajusza igencsak divatos. Az öltözéket az udvari díszruhák fontos tartozéka, a kard egészíti ki.”
FONTOLVA HALADÓK – Tuzsér, Lónyay Menyhért Általános Iskola
Milyen hatása volt a családnak, a gyerekkori nevelésnek Széchenyi István felnőttkori tevékenységére?
KISFALUDY – Balatonfüred, Radnóti Miklós Általános Iskola, Kisfaludy