Bevezetés
A tanulmány a Georg Eckert Nemzetközi Tankönyvkutató Intézet (Georg-Eckert-Instituts für Internationale Schulbuchforschung, a továbbiakban: GEI) tankönyvállományát gazdagító magyar tankönyvgyűjteményt kívánja bemutatni, szemügyre véve a rendelkezésre álló munkák jellegét, számadatait, s az időperspektívát, melyet e művek kiadási évük szerint felölelnek. A tanulmány célja annak láttatása, hogy egy nemzetközi szintű kutatói igény esetén milyen vertikális és horizontális vizsgálati alapok állnak rendelkezésre a GEI magyar tankönyvgyűjteménye tekintetében. A tanulmányban hivatkozott – a magyar tankönyvállomány részét képező – munkák esetében a további empirikus vizsgálatok megalapozásaként a tankönyvek hozzáférési adatait, tehát a GEI-ben kapott jelzetét az irodalomjegyzékben, szögletes zárójelben, a művek bibliográfiai adatainak zárásaként szintén megadjuk. A tanulmányban kizárólag a tankönyvekre összpontosítunk, így a GEI magyar tankönyvi szakirodalmának feltárásától eltekintünk.1
A tankönyvek feltérképezéséhez a kötetek helyszíni tanulmányozásával párhuzamosan a GEI honlapján, angol és német nyelven elérhető online katalógust és adatbázist2 egyaránt felhasználtuk, s a számadatokat a két fórum egyeztetésével adjuk meg. A vizsgálat alkalmával nehézséget jelentett, hogy a polcokon talált tankönyvek darabszáma többé-kevésbé eltért a katalógusban fellelt tételek számától. Ezekben az esetekben mindkét adatot megadjuk. A polcokon talált, illetve az online adatbázisban fellelhető állományadatok közti eltérés több tényezőből is adódhat. Egyrészt a (tankönyv)kutatók és érdeklődők által aktuálisan használatban lévő, illetve vizsgálat alatt álló tankönyvek a kutatás ideje alatt nincsenek a polcokon, így a tankönyvek áttekintésekor sem volt minden tankönyv a helyén. Másrészt a GEI online adatbázisában lehetőség van részletes keresésre, a kulcsszavak és keresési kifejezések megadására, mely a keresési feltételek olyan jellegű leszűkítését teszi lehetővé, amely a GEI által társított kulcsszavakhoz és kategorizációhoz igazodik, s a tankönyvek nem minden esetben azonos kulcsszavak mentén rendeződnek.
A Georg Eckert Intézetről
A GEI mintegy hatvan évvel ezelőtt, a második világháború után jött létre, amikor Georg Eckert, braunschweigi főiskolai tanár a Németországgal szomszédos államokkal és korábbi háborús ellenfeleivel tárgyalásokat kezdeményezett a tankönyvekről, és azok nemzetközi értelmezésre gyakorolt hatásairól. A megfelelő intézményi keretek biztosítása érdekében Eckert 1951-ben Braunschweigben megalapította a „Tankönyvjavítás Nemzetközi Intézet”-ét (Internationale Institut für Schulbuchverbesserung), melyet később átneveztek „Nemzetközi Tankönyv Intézet”-té (Internationales Schulbuchinstitut). Rövid idő alatt egy olyan tankönyvkollekció jött létre, mely majdnem minden európai ország, az Egyesült Államok, illetve a későbbiekben Ázsia, Latin-Amerika és Afrika új és régi tankönyveit egyaránt magában foglalta. Georg Eckert megteremtette tehát az alapjait a világ legjelentősebb tankönyvgyűjteményének, melyet az 1960-as évektől a „Német Kutatási Alapítvány Speciális Szakterületű Gyűjtőkönyvtárának”, illetve az „Európa Tanács Tankönyvcentrumának” is neveztek/neveznek. A GEI jelenlegi formájában 1975 óta működik.3
A GEI helyileg az észak-németországi Braunschweig városában található (38114 Braunschweig, Celler Straße 3). Az Intézetnek 1981-től helyet adó, késő klasszicista jegyeket hordozó von Bülow Villa (Villa von Bülow) – mely Carl-Theodor Ottmer (1800-1843) építész munkáját dicséri – eredetileg Heinrich Georg Christian Friedrich von Bülow, braunschweigi hercegi igazságszolgáltatási tanácselnök nyári rezidenciájaként szolgált.4
A GEI szervezeti felépítését tekintve a legfelsőbb szinten a Tudományos Tanács, a Kuratórium és a Felhasználói Tanács helyezkedik el. A GEI igazgatója Prof. Simone Lässig, igazgatóhelyettese Prof. Eckhardt Fuchs, projektkoordinátora Dr. Inga Niehaus. Az igazgatóság alá négy szervezeti egység tartozik. Beszélhetünk egyrészt a kutatóintézetről, mely négy főbb kutatási területtel foglalkozik: a tankönyvek és konfliktusok; az európai ház/európai iskola: politikai terek, történelmi konstrukciók, kulturális identitások; a határok létesítése és eltörlése a globalizáció korában; valamint az oktatási médiumok (kutatásának) története, elméletei és módszerei. A második nagyobb egység az információmenedzsment és a kiadványok, a harmadik a könyvtár, a negyedik pedig az adminisztráció.5
A GEI Kutatókönyvtára (Die Forschungsbibliothek des Georg-Eckert-Instituts) egy országosan és nemzetközileg is egyedülálló speciális könyvtár, mely nemzetközi szinten a társadalomtudományi tankönyvek legnagyobb gyűjteményét, továbbá a kutatói szakirodalom tematikusan rendezett alapműveit is birtokolja. Az elmúlt néhány évben a könyvtár egy valóban modern kutatókönyvtárrá fejlődött, mely többek között tudósokat, kutatókat, tankönyvszerzőket, oktatáspolitikai szakértőket fogad a világ minden tájáról. Szolgáltatásaival, széleskörű tevékenységi körével, valamint ösztöndíjprogramjával pedig jelentősen támogatja a nemzetközi tankönyvkutató közösséget.6
A könyvtár állományának számadatairól és jellegéről az intézeti honlap naprakész tájékoztatást nyújt. A rendelkezésre álló adatok alapján a teljes gyűjtemény jelenleg összesen mintegy 245 000 tételből áll, mely éves szinten közel 4000 publikációval egészül ki. A Tankönyvgyűjtemény 172 000, míg a Tudományos Gyűjtemény 73 000 kötetet foglal magában.7 A Tankönyvgyűjtemény körülbelül 40%-át a külföldi, míg 60%-át a hazai (németországi) tankönyvek teszik ki. Az állományban lévő tankönyvek a világ 160 országából származnak.8 Figyelemre méltó, hogy a német történelemtankönyv-gyűjtemény kötetei a XVII. századig nyúlnak vissza.9
A külföldi tankönyvek az országok, azon belül pedig a témák/(tan)tárgyak német elnevezése szerinti ábécérendben sorakoznak. A (tan)tárgyakon belül azonban nincsenek további tematikus csoportosítások.
A témák/(tan)tárgyak a következők (Lásd: Bibliothek 2010):
D = Deutsch (német)
G = Geographie (földrajz)
GA = Geographische Atlanten (földrajzi atlaszok)
H = Geschichte (történelem)
HA = Historische Atlanten (történelmi atlaszok)
S = Sozialkunde/Politik (társadalomtudományok/politika)
Z = Lehrpläne u. a. (tantervek és egyebek)
Magyar tankönyvek a GEI-ben
A Magyarországról származó tankönyvállomány a GEI könyvtárának első emeletén (a galérián), a lépcsőn felérve, azzal majdnem szemben található, a svédországi és a fehéroroszországi, valamint ciprusi tankönyveket felvonultató polcokkal övezve. A magyar olvasó- és ábécéskönyvek – tehát az állomány egy kis része – képeznek csupán kivételt ez alól, hiszen e tankönyvek – a többi európai ország olvasókönyveivel együtt – az alagsori raktári helyiségben kaptak helyet. A kutatók, érdeklődök számára pillanatnyilag összesen 1284 db (az online adatbázis szerint: 1155 db) magyar tankönyv áll rendelkezésére az elmúlt mintegy 60 év tankönyveinek strukturált áttekintéséhez. Ahogy Fischerné Dárdai Ágnes 1997-ben megjelent munkájában megfogalmazta: „a könyvtár polcain ott sorakoznak a magyar történelem és földrajz tankönyvek, iskolai atlaszok, olvasókönyvek”10, melyek nem kizárólag tankönyveket foglalnak magukban, hiszen a gyűjteményben munkafüzetek, feladatgyűjtemények, feladatlapok, tanmenetek és CD-ROM-ok egyaránt helyet kapnak.
A GEI magyar tankönyvállománya jelenleg a budapesti Pedagógiai Könyvtár és Múzeummal (korábbi nevén: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, a továbbiakban: OPKM) 1997-ben létesített cserekapcsolat révén gyarapszik. E kapcsolat 2003 és 2005 között szünetelt, ám 2005 óta újra működik. A megállapodás értelmében a két intézmény évente egy vagy két alkalommal küld egymásnak tankönyveket11. 2010-ben a GEI és az OPKM között együttműködési megállapodás született, melynek keretében a GEI „szoros szakmai támogatással, védnökséggel segíti nemzeti és közép-kelet-európai regionális feladatokat kitűző Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumot (OFI-OPKM).”12
Német nyelvkönyvek Magyarországról
A magyarországi német nyelvkönyvek száma 177 db. A legrégebbi kiadású tankönyv 1928-ban jelent meg13, a legújabbak pedig 2010-ben láttak napvilágot14. A GEI Magyarországról származó német nyelvoktatással kapcsolatos tankönyveinek többsége az 1990-es (68 db) és az 1980-as (54 db) éveket képviseli. A 2000-res évekből 16 db, az 1970-es évekből 12 db, az 1960-as évekből 23 db, míg az 1940-es és 1930-as évekből 1-1 db, az 1920-as esztendőkből pedig 2 db tankönyv van jelen. (E tankönyvi adatok rögzítéséhez kizárólag a GEI online adatbázisára támaszkodtunk.)
Magyar földrajztankönyvek a GEI-ben
A magyar tankönyvállomány egyik jelentősebb egységét a földrajzi tankönyvgyűjtemény képezi. Szám szerint 252 művet találunk a polcokon. E darabszám a GEI online katalógusával is összhangban áll, azonban a művek kiadási évét tekintve a polcon talált kiadványok és az adatbázis adatai eltérő arányt mutatnak.
Ha a GEI-ben prezentált valamennyi magyarországi földrajztankönyvet (beleértve tehát a munkafüzeteket, olvasókönyveket, feladatgyűjteményeket stb.) a kiadási évük szerint áttekintjük, azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb kötet az 1990-es években jelent meg (polcon: 121 db, katalógusban: 93 db), illetve szép számban találunk tankönyveket a 2000-es évekből (polcon: 77 db, adatbázisban: 61 db) is. Az 1950-es évekből 4 db, az 1960-as évekből 24 db, az 1970-es évekből 35 db (az adatbázis szerint: 53 db), míg az 1980-as évekből 15 db (adatbázis szerint: 17 db) mű képviseli a korszak magyar földrajztankönyv-állományát. A korábbi korszakok, mint például a két világháború közti időszak, vagy a dualizmus korának magyar földrajztankönyvei a GEI állománya alapján tehát nem vizsgálhatóak. A tankönyvek közt több példányban is előfordulnak ugyanazon kötetek. A rendelkezésre álló tankönyvek közül időrendben a legrégebbi példányt Nagy Miklós és Németh István 1956-ban megjelent munkája jelenti15, míg a legfrissebb alkotások 2011-es kiadásúak16.
A magyar földrajztankönyv-gyűjteményt tekintve érdemes külön is megemlíteni a rendelkezésre álló német, szlovák és horvát tanítási nyelvű, illetve kéttannyelvű iskolák számára készített tankönyveket, s a sorok közt megbúvó földrajzi CD-ROM-ot is17.
Magyar földrajzi atlaszok a GEI-ben
A földrajztankönyv-gyűjtemény sajátos kiegészítését képezi a 23 db magyar földrajzi atlasz, melyek közül a legkorábbi munka 1958-as18, míg a legújabb 2009-es kiadású19. Az 1950-es évekből 1 db, az 1960-as évekből 3 db, az 1970-es évekből 2 db, az 1980-as évekből 7 db, az 1990-es évekből 7 db, míg a 2000 utáni évekből 3 db atlasz áll rendelkezésre. Ezen atlaszok némelyike több kiadásban –, illetve egy esetben másodpéldány – is tetten érhető. A földrajzi atlaszok darabszáma, illetve az évtizedek szerinti megoszlása az adatbázisban szereplő és a könyvtári polcokon felvonultatott művek esetében teljes egyezést mutat.
Magyar történelemtankönyvek a GEI-ben
A GEI magyar tankönyvi állományának legnagyobb részét a történelemtankönyvek alkotják, hiszen összesen 672 db (a GEI online adatbázisa szerint: 540 db) mű tárul az érdeklődő elé. A GEI-ben elérhető legrégebbi kiadású magyar történelmi munka egy 1941. évi német nyelvű tankönyv20, míg a legújabbak – a rendelkezésre álló földrajztankönyvekhez hasonlóan – 2011. évi kiadásúak21. A magyar tankönyvállományt a tankönyveken felül munkafüzetek, olvasókönyvek, tanári kézikönyvek, szöveg-, évszám- és fogalomgyűjtemények, továbbá egy CD-ROM22 is gazdagítják. A tankönyvek közt német, román, valamint magyar-orosz tanítási nyelvű gimnáziumoknak szánt kötetek is sorakoznak. A köteteket a kiadási évek szerint csoportosítva szembeötlő, hogy a legtöbb magyar történelemtankönyv (polcon: 290 db, online katalógusban: 238 db) az 1990-1999-es időszak terméke. Szintén jelentős az 1970-1979 közötti (polcon: 124 db, online katalógusban: 87 db), az 1980-1989 közötti (polcon: 108 db, online katalógusban: 82 db), valamint a 2000-res években (polcon: 105 db, online adatbázisban: 93 db) publikált tankönyvek száma a GEI magyar történelem-tankönyvi gyűjteményén belül. Az 1940-1949 közötti és az 1950-1959 közötti évekből 2-2 db, míg az 1960-1969 közötti esztendőkből 41 db (online katalógus szerint: 36 db) tankönyv áll rendelkezésre. A tankönyvek közt előfordul, hogy ugyanannak a kötetnek több kiadását, illetve tankönyvi példányait is megtekinthetjük. A magyar történelemtankönyvek esetében a korábbi korszakok (pl. a két világháború közti időszak, dualizmus kora) a GEI állománya alapján szintén nem kutathatóak, feltárhatóak.
Magyar történelmi atlaszok a GEI-ben
A magyar történelmi atlaszokat számba véve 25 db (az online adatbázis szerint: 28 db) munka demonstrálja a magyar atlaszkínálatot, melyek legkorábbi példányát egy 1961-es kiadású mű képviseli23, míg a legújabb kiadást egy 2009. évi atlasz jelenti24. Kiadási évüket tekintve a történelmi atlaszok közül 4 db az 1960-as, 2 db az 1970-es, 10 db az 1980-as, 7 db (az online adatbázis szerint: 10 db) az 1990-es, míg 2 db a 2000-res években jelent meg. A magyar földrajzi atlaszokhoz hasonlóan egyes példányok több kiadásban és példányban is elérhetőek.
Magyar társadalomtudományi (állampolgári ismeretek) tankönyvek a GEI-ben
A magyar társadalomismereti tankönyvek darabszáma: 58 (online katalógus szerint: 55). A legrégibb kiadású kötet egy angol nyelvű munka 1965-ből25, míg a legújabbak 2010-ben jöttek ki a nyomdábó26. A kiadási évet tekintve e művek az 1960-2010-es éveket ölelik át. Az 1960-as évekből 1 db (az online adatbázis szerint: 2 db), az 1970-es évekből 7 db (az online adatbázis szerint: 6 db), az 1980-as évekből 4 db (az online adatbázis szerint: 0 db), az 1990-es évekből 31 db (az online adatbázis szerint: 33 db), míg a 2000-res esztendőkből 15 db (az online adatbázis szerint: 14 db) tankönyv származik, s némelyik több példányban is fellelhető.
Magyar tantervek és segédanyagok a GEI-ben
A magyar tantervi segédanyagok száma 18-ra (az online katalógus szerint: 21-re) tehető, melyből a legrégebbi egy 1962. évi nevelési terv27, míg a legújabb a 2002-ben napvilágot látott – s a 2003-2004. tanévre szóló – Közoktatási Tankönyvjegyzék28. A kiadási évek viszonylatában: 3 db (az online katalógus szerint: 4 db) segédlet az 1960-as, 2 db az 1970-es, 3 db az 1980-as, 9 db (az online katalógus szerint: 11 db) az 1990-es, illetve 1 db a 2000-res éveket reprezentálja. Az 1990-es éveket tekintve a 11 db tantervi dokumentum közt egy CD-ROM is megtalálható (két példányban).29 E segédanyagokat alaposabban átböngészve azt tapasztaljuk, hogy nevelési programok, nevelési és oktatási tervek, tantervek és utasítások, tantervi útmutatók, tankönyvjegyzék, kiadványjegyzék és segédkönyvjegyzék egyaránt színesítik a magyar tankönyvekhez kapcsolódó segédanyag-kínálatot.
Magyar olvasókönyvek a GEI-ben
A magyar tankönyvállomány sajátos egységét képezik a magyartanítással, illetve az olvasástanítással kapcsolatos tankönyvek (összesen 59 db), melyek többsége az 1. osztály számára készült. A GEI-ben fellelhető legrégebbi magyar olvasókönyv a XIX. század első harmadából (1832) való, mely az egész magyar tankönyvgyűjteményt tekintve is a legkorábbi kiadású kötetet jelenti.30 A legújabb tankönyvek 2011-ben jöttek ki a nyomdából.31 A kiadási éveket csoportosítva megállapíthatjuk, hogy 1 db könyv az 1830-as, 2 db az 1940-es, 3 db az 1950-es, 5 db az 1960-as, 2 db az 1970-es, 4 db az 1980-as, 22 db az 1990-es és 20 db a 2000-res évekből származik. (E tankönyvi adatok feltárásához szintén kizárólag a GEI online katalógusát vettük alapul.)
Konklúzió
A GEI 160 országra kiterjedő tankönyvgyűjteményében ott sorakoznak, s ezáltal a kutatók és érdeklődők rendelkezésére állnak a magyarországi földrajz-, német-, történelem-, társadalomtudományi és olvasótankönyvek. A gyűjteményben a tankönyveken felül – többek között – munkafüzetek, feladat- és szöveggyűjtemények, feladatlapok, CD-ROM-ok, tanári kézikönyvek, tantervi útmutatók egyaránt helyet kapnak helyet. A tankönyvek közt a legnagyobb számban a történelemtankönyvek képviseltetik magukat, a kiadási éveket tekintve pedig a legnagyobb számban és arányban az 1990-es évek, illetve az 1980-as és a 2000-res évek művei elérhetőek. A magyar tankönyvállomány sorában a legrégibb kiadású tankönyvet a – magyar gyűjteményt tekintve – unikumnak számító 1832. évi tankönyv (ABC, 1832) jelenti, ám mindenekelőtt az 1950-es és 1960-as évekig visszamenően vehetők kézbe magyar tankönyvek. A legújabb kiadású kötetek a 2011. évből valók, ám csupán néhány példány reprezentálja a magyar tankönyvpiac legfrissebb termékeit, így nagyobb volumenű áttekintésre nem nyújtanak lehetőséget. Az állományon belül másodpéldányok is előfordulnak, s némelyik kötet több kiadásban is megtekinthető.
JEGYZETEK
http://www.gei.de/en/library/online-catalogues-and-databases.html (2012. augusztus 27.) |
|
http://www.gei.de/fileadmin/bilder/pdf/Institut/gei-past-present-future.pdf (2012. augusztus 22.) |
|
http://www.gei.de/en/the-institute/structure-chart.html (2012. augusztus 29.) |
|
http://www.gei.de/en/library/collection.html (2012. augusztus 22.) |
|
http://www.gei.de/en/library/collection/textbook-collection.html#c3053 (2012. augusztus 22.) |
|
http://www.opkm.hu/?lap=hir/egyhir&hir_id=356 (2012. augusztus 29.) |
|
IRODALOM
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/wp-content/uploads/2010/02/Devenyi-Rutsch1.pdf (2012. augusztus 12.) |
http://www.gei.de/en/library/collection.html (2012. augusztus 22.) |
http://www.gei.de/en/library/online-catalogues-and-databases.html (2012. augusztus 27.) |
http://www.gei.de/de/bibliothek/online-kataloge-und-datenbanken.html (2012. augusztus 27.) |
http://www.gei.de/en/the-institute/structure-chart.html (2012. augusztus 29.) |
http://www.gei.de/en/library/collection/textbook-collection.html#c3053 (2012. augusztus 22.) |
http://www.gei.de/fileadmin/bilder/pdf/Institut/gei-geschichte-gegenwart-zukunft.pdf (2012. augusztus 22.) |
(2012. augusztus 22.) |
(2012. augusztus 29.) |
HIVATKOZOTT TANKÖNYVEK, SEGÉDKÖNYVE