Ahhoz, hogy tudjuk, merre tartunk, mit akarunk,
tudnunk kell, hogy kik vagyunk és honnan jövünk.
FELIRATKOZÁS AZ RSS-HIRCSATORNÁRA
FELIRATKOZÁS AZ RSS-KOMMENTLISTÁRA

Történelemtanitás

online történelemdidaktikai folyóirat.

Betűméret növeléseEredeti betűméretBetűméret csökkentése

(hivatkozási azonosító: 11-01-15)

 

 

 

Az Európai Történelemoktatók Szövetségét (EUROCLIO) az Európa Tanács kezdeményezésére alapították 1992-ben az Unió történelemtanárai és szakmai szervezetei közötti kooperáció elősegítése céljából. A kelet-európai rendszerváltozás után induló ernyőszervezet létrehozásában 17 szervezet vett részt 14 országból, mára pedig több mint 80 szakmai szervezet képviselteti magát a Szövetségben.

Az EUROCLIO elsődleges célkitűzései között szerepel a multiperspektivikus és transznacionális történelemtanítás támogatása, az exkluzív történeti narratívák ellensúlyozása, az európai történeti mítoszok és sztereotípiák lebontása és a független, kritikus tanulói gondolkodás támogatása. Ezen célokat nemzetközi projektek, konferenciák és workshopok szervezésével támogatják. A szövetség minden évben más európai nemzet városában szervezi hagyományos közgyűlését, amely a 2020-as rendkívüli helyzetben Belgrád helyett az online térben zajlott.

A komoly előkészítésű online közgyűlést az EUROCLIO filozófia, olasz nyelv, történelem és állampolgári ismeretek tapasztalt tanára, tankönyvíró és szakértő elnöke, Paolo Ceccoli nyitotta meg. Az adminisztratív napirendi pontok után a szervezet alelnöke, a finn Riita Mikkola tartotta meg pénzügyi és szakmai beszámolóját, illetve a szövetség következő költségvetésének ismertetését. Ezt követően a Szervezet Elnökségének további tagjai is beszámoltak az elmúlt év szakmai munkájáról.

A beszámolók közül kiemelkedő volt Steven Stegers igazgató előadása, aki a Titkárság vezetőjeként az elmúlt évben számtalan jelenleg is folyó projektet koordinált, amelyeket röviden megosztott a Közgyűlés tagjaival.

Legfontosabbként pontosan egy éve, 2019 áprilisában a lengyelországi Gdansk-ban szerveztek konferenciát a tanulói motiváció és történelmi gondolkodás témakörében. Az elmúlt évben készült el a Szövetség saját fejlesztésű kritikus, multiperspektivikus gondolkodást fejlesztő segédanyagokat és digitális támogatást nyújtó innovatív felülete, a Historiana.eu weboldal, amely nemcsak gyűjtemény, de egyéni feladatkészítő felület is.

További érdekes és értékes munkáról kaphattak információt a résztvevők a Learning to Disagree című projekt bemutatásakor, amely 12 európai országban tart továbbképzéseket, többek között a Georg Eckert Institut támogatásával a tanulói vitakultúra, demokratikus, kritikus és többnézőpontú szemlélet fejlesztését célozva. A Szövetség másik figyelemfelkeltő kezdeményezése a Football Makes History projekt, amely a népszerű sport segítségével világít meg olyan kiemelt társadalmi nehézségeket, mint a diszkrimináció. A projekt keretében európai szakértők és számtalan fontos intézet (Anna Frank House, FARE network) részvételével dolgoznak ki segédanyagokat tanárok számára, amelyeket továbbképzéseken és júniustól a Historiana weblapon is megosztanak az érdeklődőkkel.

A rendkívüli helyzetre is reagált a Szövetség, elsőként digitális segédletet és gyűjteményt készítettek a távoktatáshoz, valamint elindított egy hetente jelentkező online kurzust, amely egy youtube csatorna formájában támogatja a történelemtanárokat.

A közgyűlés küldöttei továbbá tisztújításról és új tagszervezet teljes jogú felvételéről is szavaztak elektronikusan. A leköszönő elnököt Riita Mikkola korábbi alelnök váltja a vezető tisztségben, aki a Finn Történelemtanárok Szövetségének (HTA Finland) korábbi vezetője és a Finn Szövetség szakmai folyóiratának (Kleio) főszerkesztője. Az Elnökséghez csatlakozott továbbá a francia EUROCLIO tagszervezet (APHG) képviselője, és a 2018-as marseilles-i konferencia főszervezője és a jelenleg is futó Learning to Disagree projekt koordinátora, Ann-Laure Liéval.

Az audit bizottság tagsági revíziója után a résztvevő képviselők támogatták a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozatának felvételét, amellyel lezárult a Tagozat felvételi eljárása, teljes jogú, szavazati joggal rendelkező tagként folytathatja az együttműködést az európai szervezettel.


    A cikk letölthető:
    A cikk letöltése pdf-ben

    Ugrás a cikk elejére