Történelemtanítás online folyóiratunk főszerkesztője, Fischerné Dárdai Ágnes professzor emerita, a magyar történelemdidaktika nemzetközileg is elismert zászlóvivője, a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozatának elnökségi tagja, a Pécsi Egyetemi Könyvtár ny. főigazgatója, a Pécsi Tudásközpont egyik létrehozója, a Pécsi Tudományegyetem Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola alapító törzstagja, a Pécsi Tudományegyetem korábbi professzora, a történettudomány és neveléstudomány kutatóinak, oktatóinak, könyvtárosok nemzedékeinek nevelője 2024. július 29-én ünnepelte 70. születésnapját.
Fischerné Dárdai Ágnes sokszínű és felettébb eredményes pályafutást mondhat magáénak. A hetvenes évek végén a szegedi József Attila Tudományegyetem történelem-német szakán végzett, majd elvégezte az ELTE BTK-n a könyvtár szakot is. Szegeden könyvtárosként dolgozott, majd a JATE Középkori Egyetemes Történeti Tanszékére került, és itt védte meg egyetemi doktori disszertációját is 1983-ban. Bő egy évtizedig tanított a szegedi egyetem Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumában és a pécsi Janus Pannonius Gimnázium és Szakközépiskolában. A kilencvenes évek közepén került a Janus Pannonius Tudományegyetem Oktatásmódszertani Tanszékére, ahol nevelés- és művelődéstörténetet, illetve a történelem tanításának módszertanát tanította, és tankönyvelméleti, történelemdidaktikai kutatásokat is folytatott.
2001-ben Szabolcs Ottó témavezetésével az ELTE BTK-n szerzett PhD fokozatot pedagógiából, 2006-ban ugyanitt habilitált. 2002-ben jelent meg A tankönyvkutatás alapjai, majd 2006-ban a Történelmi megismerés – történelmi gondolkodás című alapvető munkája,[1] melyekkel a magyar történelemdidaktikát feltette Európa térképére is. Mindezt megelőzték a kilencvenes évek közepétől rendszeres kutatásai a Braunschweigi Nemzetközi Tankönyvkutató Intézetben, valamint az évtized végétől rendszeres szereplései hazai és külföldi történelemdidaktikai és tankönyvelméleti konferenciákon a Szabolcs Ottó vezette Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozatának külügyi titkáraként. Közben 1995 és 2005 között nemzetközi tapasztalatait felhasználva tevékenyen részt vett a kétszintű történelemérettségi követelményrendszerének kidolgozásában.
2005-ben lett a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán alapított „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola alapító törzstagja, majd témavezetője tucatnál is több történelemdidaktikával foglalkozó neves kutatónak. Ez volt az országban az első ilyen témákat is befogadó doktori iskola. Bár az ezredfordulótól a JPTE Központi Könyvtárának főigazgatói munkája ebben jelentősen akadályozta, ezt követően továbbra is oktatott történelemdidaktikát a PTE BTK Történeti Intézetében. 2011-ben lett egyetemi tanár, majd nyugdíjba vonulását követően professzor emerita, a doktori iskola munkájában továbbra is részt vállalva.
Könyvtárosi, könyvtárvezetői tevékenységének méltatásának elemzésére nem tartjuk hivatottnak magunkat, de ennek a jelentősége aligha kisebb, mint történelemdidaktikusként, tudós nemzedékek nevelőjeként végzett tevékenysége. Fischerné Dárdai Ágnes – Szabolcs Ottó örökébe lépve – igazi iskolateremtőként a hazai történelemdidaktika zászlóvivője lett. Elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata 2020-ban véglegesen csatlakozhatott az Eurocliohoz, nemzetközi konferenciákat szervezhetett, fiatal szakembereit a nemzetközi szervezet rendezvényeire küldhette. Egyszóval integrálódhattunk Európába. A Történelemtanítás online folyóirat 2010-es alapításával pedig a hazai történelemoktatás egyik hazai vezető fórumává lehettünk. E kettős küldetés teljesítéséért, de főleg pedig példamutató életművéért köszönet illeti az ünnepeltet, aki előtt egy interjúval tiszteleg folyóiratunk.
Budapest, 2024. szeptember 27.
Kaposi József |
Katona András |
JEGYZETEK
https://lib.pte.hu/sites/docs/polc/documents/F-Dardai-Agnes-Tortenelmi-megismeres-tortenelmi-gondolkodas-i-ii-ELTE-BTK-Pecs-2006/html/index.html (Letöltés: 2024. szept. 6.)