Válogatott bibliográfia
Összeállította: Gyertyánfy András
A bibliográfia a magyar nyelvű történelem-pedagógiai írások közül a metodikai jellegűeket tartalmazza, téma szerinti bontásban, lehetőség szerint internetes hozzáférésük feltüntetésével. A jelzett időszakban Magyarországon a történelemtanítás kérdéseit átfogóan két iker-kiadvány tárgyalta, melyekre a gyűjtemény a következő módon hivatkozik:
- TGyak Csepela Jánosné–Horváth Péter–Katona András–Nagyajtai Anna (2000): A történelemtanítás gyakorlata. Tantárgy-pedagógiai tankönyv. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 480 p.
- TTan Katona András–Sallai József (2002): A történelem tanítása. Tantárgy-pedagógiai összefoglaló. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 299 p.
Az 1994 előtti szakirodalomról V. Molnár László: Történelemtanítási szakirodalmunk válogatott bibliográfiája (1958–1993) tájékoztat, mely az Iskolakultúra III. évf. (1994) 21–22. számának mellékleteként jelent meg.
Ezeken kívül honlapunkon (www.tortenelemtanitas.hu) található Mucsi József: Történelempedagógiai bibliográfia 1999–2009 c. összeállítása:
http://www.tortenelemtanitas.hu/wp-content/uploads/2010/09/tortenelempedagogiai_bibliografia.pdf
(Utolsó letöltés: 2015. július 21.),
valamint Katona András szakirodalmi válogatása történelem szakmódszertanból:
http://tortenelemtanitas.hu/wp-content/uploads/2010/02/szakirodalom1.pdf
(Utolsó letöltés: 2015. július 21.)
Megtalálható ugyanitt a „Módszertani lapok: történelem (1994–2003)” és a „Történelempedagógiai Füzetek (1997–2008)” repertóriuma:
http://www.tortenelemtanitas.hu/2010/02/modszertani-lapok-tortenelem-repertorium/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.), illetve
http://www.tortenelemtanitas.hu/2011/03/a-tortenelempedagogiai-fuzetek-repertoriuma/. (Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Animáció
- Baltavári Tamás (2013): A mohácsi csata[animáció]. Történelemtanárok Egylete 2013. május 30. csütörtök
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7719-baltavari-tamas-a-mohacsi-csata
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Belső képalkoltás, rajz
- Hegyeshalminé Varga Judit (2012): Képzeld el!/Rajzold le! Történelemtanárok Egylete 2012. május 23.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7485
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Csoportmunka
- TGyak 302–305.
Differenciálás, felzárkóztatás
- TGyak 297–300.
Drámapedagógia, szerepjáték
- Szajkó Otília (2008): Drámapedagógia történelemórán. Kútbanézők 14. sz. 147. = A drámajáték lehetséges alkalmazási területei a történelemórán. Taní-tani 13. évf. 4. sz. (47. sz.) 83.
http://www.tani-tani.info/084szajko
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Szontágh Pál (2013): Alkalmazott dráma az általános iskolai történelemtanításban. Könyv és nevelés 15. évf. 4. sz. 105–115.
http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/alkalmazott_
drama_az_altalanos_iskolai_tortenelemtanitasban
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Varga Ákos (2004): Dráma és történelemtanítás. Történelempedagógiai füzetek 17. sz. 59–71.
Elektronikus tankönyvek
- Kis Sándor (2014): Papír helyett – Elektronikus tankönyvek használata a történelemórán. Történelemtanárok Egylete 2014. április 26.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7906-kis-sandor-papir-helyett-elektronikus-tankoenyvek-hasznalata-a-toertenelemoran
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Ellenőrzés, értékelés (szóbeli, írásbeli)
- TGyak383–397.
- TTan 223–230.
- Lovrithy Endre (1997): Ellenőrzés és értékelés a történelemórán. Történelempedagógiai füzetek 1. sz. 36–52.
Előzetes ismeretek feltárása, motiválás
- Szabó Márta (1999): A motiváció lehetőségei a történelemtanításban. I. rész. Történelempedagógiai füzetek 4. sz. 11–21.
Élőszó, tanári és tanulói: elbeszélés, leírás, jellemzés, magyarázat, tanulói kiselőadás, megbeszélés, vita, dramatizálás, tanári kérdések
- TTan 103–130.
Feladatok, feladatlapok készítése
- TGyak 294-296.
- Vilmosné Risai Mária (2001): Feladatlapok készítése és használata a történelemtanításban. Módszertani segédanyag. Történelem: tanári kincsestár 5. sz.
F 2.1 1–22.
Fénykép
- Bánffyné Kalavszky Györgyi (1994): A fénykép szerepe a történelmi megismerésben. Iskolakultúra 4. évf. 11–12. sz. 124–129.
Film
- TTan 185–187.
- Vajda Barnabás (2009): Dokumentumfilm a történelem oktatásában. Iskolakultúra 19. évf. 7–8. sz. 151–152.
http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/137.html
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Varga Emese (2013): Történelmi játékfilmek a történelemtanításban Történelemtanítás IV. évf. 2. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2013/07/varga-emese-tortenelmi-jatekfilmek-a-tortenelemtanitasban-04-02-07/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Varga Emese (2014): Történelmi játékfilmek a történelemtanításban II. Történelemtanítás V. évf. 1. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2014/04/varga-emese-tortenelmi-jatekfilmek-a-tortenelemtanitasban-ii-05-01-06/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Forrásfeldolgozás, ismeretszerző és gondolkodási képességek fejlesztése
- TGyak 284–291, 292–294.
- TTan 173–176.
- Katona András (2007): Forrásközpontú történelemtanítás. A szöveges történeti források elemzésének haszna és példái. Történelem: tanári kincsestár 29. sz. F 2.9 1-114.
- Kojanitz László (2011): A forrásfeldolgozástól a kutatásalapú tanulásig. Történelemtanítás II. évf. 4. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2012/01/kojanitz-laszlo-a-forrasfeldolgozastol-a-kutatasalapu-tanulasig-02-04-05/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Kojanitz László (2010): A kérdésorientált (inquiry based) történelemtanítás összekapcsolása az IKT adta lehetőségekkel. Iskolakultúra 20. évf. 9. sz. 65–81.
http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/148.html
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Ranschburg Ágnes (2004): A közös követelmények (fejlesztési feladatok) érvényesülése a történelemtanításban. Történelem: tanári kincsestár 17. sz. H 1.14 1–12.
Hanganyagok
- TTan 184–185.
Időben való tájékozódás, kronológia
- TGyak 254–262.
- TTan 119–124.
Internet, számítástechnika
- Bánki István (2001): Multimédia-eszközök a történelemtanításban és a tanári háttérmunkában. Segédanyag multimédia-eszközök felhasználására. Történelem: tanári kincsestár 3. sz. H 1.1 1–14.
- Bánki István (1997): Multimédia eszközök alkalmazása a történelemtanításban. Történelempedagógiai füzetek 1. sz. 53–74.
- Farkas Zoltán (2002): A számítástechnikai eszközök a történelemtanításban. Nyelvünk és kultúránk 123. sz. 56–62.
- Farkas Zoltán (1999): Az informatikai eszközök felhasználása a történelem tanításában. Új Pedagógiai Szemle 49. évf.11. sz. 75–80.
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00032/1999-11-in-Farkas-Informatikai.html
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Kiss Boda Ferenc (2002): Internet és történelem. Hogyan hasznosítható a számítástechnika a történelem oktatásában? Könyv és Nevelés 4. évf. 1. sz., 79.
http://olvasas.opkm.hu/index.php?menuId=125&action=article&id=298
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Internetes adatbázisok
- Bényi Klaudia (2011): Online adatbázisok a történelem szolgálatában II. Árkádia. Történelemtanítás 2. évf. 3. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2011/10/online-adatbazisok-a-tortenelemtanitas-szolgalataban-ii-%E2%80%93-benyi-klaudia-arkadia-%E2%80%93-tortenelemoktatasi-portal-02-03-12/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Fekete Bálint (2013): Online adatbázisok a történelemoktatás szolgálatában III. Ábrák a Nemzeti Tankönyvkiadó Forrásközpontú történelem sorozatának adatbázisaiból. Történelemtanítás 4. évf. 1. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2013/04/fekete-balint-online-adatbazisok-a-tortenelemoktatas-szolgalataban-iii-04-01-08/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Fekete Bálint (2011): Online adatbázisok a történelem szolgálatában I. A Fortepan. Történelemtanítás 2. évf. 3. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2011/10/online-adatbazisok-a-tortenelemoktatas-szolgalataban-i-fekete-balint-a-fortepan-02-03-11/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Játék
- Margraf, Erik (2010): Versenyfutás Afrikáért. Szituációs játék Afrika gyarmatosításáról. Történelem: tanári kincsestár 40. sz. H 1.47 1–24.
- ¦ Módszertani bevezető a játékos feladatokhoz. Pedagógiai segédanyag az általános és a középiskolák számára (2003). Történelem: tanári kincsestár 2003. 12. sz. F 5.1 1–4.
Kép, ábra, táblai rajz
- TTan 176–184.
- Molnár László (2001): A tankönyvi illusztráció mint megismerési bázis. Történelempedagógi Füzetek 8. sz. 57–76.
- Száray Miklós (2010): Az ábrák szerepe a történelemtanításban. In: Kaposi József – Katona András (szerk.): Fortiter et constanter. A hetvenesztendős Závodszky Géza köszöntése. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 233–248.
Könyvtár
- TGyak424–431.
Levéltár
- Gera Zsófia–Szabó Dorottya–Tóth Anita – Trostovszky Gabriella (2008): Miről mesél a levéltár? (1. rész). Kompetenciafejlesztő munkalapok általános iskolások és középiskolások számára. Történelem: tanári kincsestár 32. sz. H 2.1 1–30.
- Gera Zsófia–Szabó Dorottya–Tóth Anita – Trostovszky Gabriella (2008): Miről mesél a levéltár? (2. rész). Kompetenciafejlesztő munkalapok általános és középiskolások számára. Történelem: tanári kincsestár 33. sz. H 2.2 1–20.
- Toma Katalin (1997): A levéltár szerepe a történelemoktatásban. Iskolakultúra 7. évf. 10. sz. 96–99.
http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/index.htm
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Mobiltelefon
- Kis Sándor (2012): „Elő a mobilokkal!” M-learning – a mobiltelefon alkalmazási lehetőségei a történelemórán. Történelemtanárok Egylete 2012. május 30.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7496-el-a-mobilokkal-m-learning-a-mobiltelefon-alkalmazasi-lehetsegei-a-toertenelemoran
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Modellezés
- Ősz Gábor (1995): Modellezés a történelemtanításban. Módszertani lapok. Történelem 2. évf. 4. sz. 20–21.
- Ősz Gábor (2006): Alternatív módszerek a tanórán kívüli történelemtanításban. Történelem: tanári kincsestár 23. sz. H 1.20 1–6.
Módszerek együttese
- Monoriné Papp Sarolta (2013): Kultúraváltás: igen – nem!? Kollegiális levelek. Történelemtanárok Egylete 2013. május 30.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7718-monorine-papp-sarolta-kollegialis-levelek
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Monoriné Papp Sarolta (2013): Módszertani csapdahelyzetek és kivezető utak. Történelemtanárok Egylete 2013. május 30.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7717-modszertani-csapdahelyzetek-es-kivezet-utak
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Múzeum, kiállítás
- TGyak 410–424.
- TTan 252–258.
- Bánki István (2013): Történelem a mának? – kiállítás kortársvezetéssel. Történelemtanárok Egylete 2013. május 29.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7716
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Dobozy Nóra Emőke (2011): Múzeumi módszerek a történelemtanításban. A magyar barokk korszaka. Történelem: tanári kincsestár 42. sz. H 2.4 1–18.
- Foghtűy Krisztina (2001): Régi és új feladatok a múzeumpedagógiában. Módszertani lapok. Történelem 8. évf. 3. sz.10–15.
- Koncz Erzsébet–Szabolcs Ottó (1995): Történelemtanítás és múzeum: múzeumpedagógiai segédkönyva tanárok és a muzeológusok részére. Korona Kiadó, Budapest. 68 p.
- Matuz Edit (2012): A Múzeumok és Látogatók Alapítvány két kiadványáról. Történelem: tanári kincsestár 46. sz. G 3.3 1–6.
- Matuz Edit (2006): „Keresd a kincset!” Gondolatok a múzeumpedagógiai kiadványokról. Történelem: tanári kincsestár 23. sz. H 1.22 1–16.
- Matuz Edit (2007): Múzeumpedagógiai kiadványok a történelemtanításban. Történelem: tanári kincsestár 28. sz. H 1.34 1–18.
- Sík László (2005): Diákok a múzsák templomában – avagy a múzeumpedagógia kompetenciái. Célok és tapasztalatok. Történelempedagógiai Füzetek 18. sz. 64–69.
- Vadász Viktorné (2000): Múzeumbontogató.Módszertani lapok. Történelem 7. évf. 3. sz. 21-26.
Oral history, interjú, családtörténet
- Bánki István (2012): Don-kanyar, 1943/2003 – családi történetek az órán? Történelemtanárok Egylete 2012. május 18.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7478
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Családtörténeti rövidfilmek felhasználása történelemórákon (2012). Történelemtanárok Egylete 2012. április 17.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/csaladtoerteneti-es-eletutinterjuk-a-toertenelemoran/7453.
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Koncz István (2014): Az interjú-projekt tapasztalata. Történelemtanítás V. évf. 2–4. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2014/12/koncz-istvan-az-interju-projekt-tapasztalata-05-02-16/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Rácz Zoltán (2014): Mondd el, hogy tudjuk! – avagy egy pályázat tapasztalatai. Történelemtanítás V. évf. 2–4. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2014/12/racz-zoltan-mondd-el-hogy-tudjuk-%E2%80%93-avagy-egy-palyazat-tapasztalatai-05-02-15/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Óratervezés
- TGyak 322–378.
- Kojanitz László (2003): Új történelmi programok fejlesztése. Új Pedagógiai Szemle 53. évf. 6. sz. 66–71.
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00072/2003-06-mu-Kojanitz-Uj.html
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Lőrincz László (2009): Dramaturgia és feszültségteremtés a töriórán. Történelemtanárok Egylete 2009. április 16.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/5942-dramaturgia-es-feszultsegteremtes-a-torioran
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Prezentáció (ppt)
- Békés Anna (2014): Frontálisan, izgalmasan. Történelemtanárok Egylete 2014. április 28.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7908
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Kékesi Szabolcs (2005): PowerPoint a történelemtanításban. Tanítási segédanyag. Történelem: tanári kincsestár 20. sz. H 1.16 1–16.
- Lutter Andrásné Hegedűs Ildikó (2014): Mit kezdjünk a PPT-vel? Történelemtanárok Egylete 2014. április 28.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7907-lutter-andrasne-hegeds-ildiko-mit-kezdjuenk-a-ppt-vel
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.)
Projekt, portfólió, házi dolgozat
- TGyak 301–302.
- TTan 189–192.
- Gönczöl Enikő (2014): A történelmi tudás hálózata. Történelemtanárok Egylete 2014. április 30.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7914-goenczoel-enik-a-toertenelmi-tudas-halozata
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Hídvégi Gabriella (2008): A diktatúra fogalmának tanítása projektmódszerrel. Történelem: tanári kincsestár 30. sz. H 1.37 1–20.
- Makk Gábor (2010): „Az út a fontos, nem az út vége!” A portfólió, mint fejlesztési módszer adaptivitása a történelemtanulásban és –tanításban. Történelemtanítás I. 3. szám
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/10/makk-gabor-%E2%80%9Eaz-ut-a-fontos-nem-az-ut-vege%E2%80%9D-a-portfolio-mint-fejlesztesi-modszer-adaptivitasa-a-tortenelemtanulasban-es-%E2%80%93tanitasban-01-03-05/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Miklósi László (2012): Légy önálló! Egy szabadon választott téma feldolgozása nyolcadik osztályban Történelemtanárok Egylete 2012. május 29.
http://www.tte.hu/toertenelemtanitas/toertenelemtanitas-a-gyakorlatban/7494
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Pivárcsi István (2011): A Zrínyi család helye és szerepe a magyar történelemben. Játékos történelemtanulási projekt általános és középiskolák számára. Történelem: tanári kincsestár 44. sz. I 2.2 1–30.
- Pivárcsi István (2011): Az Esterházy család helye és szerepe a magyar történelemben. Játékos történelemtanulási projekt általános és középiskolások számára. Történelem: tanári kincsestár 43. sz. I 2.1 1–36.
- Pivárcsi István (2010): A boszorkányság története. Játékos történelemtanulás projekt általános és középiskolások számára. Történelem: tanári kincsestár 38. sz. H 1.44 1–20.
- Szokody Sándorné (1995): Házi dolgozatok a nyolcosztályos gimnázium történelemtanításában. Iskolakultúra 5. évf. 1-2. sz. 143–146.
- Szűcs Csabáné Buzás Klára (2000): A projekt módszer szerepe és lehetőségei a történelem tanításában. Pedagógiai műhely 25. évf. 4. sz. 16–20.
Sajtó, újságok
- Horváth György (1997): A sajtóanyag felhasználási módszerei a történelemtanításban Történelempedagógiai Füzetek 1. sz. 109–119.
Szépirodalom és ismeretterjesztő művek
- TGyak179-184.
- Kutasiné Szabó Piroska (2001): Történelemtanítás és szépirodalom. Történelempedagógiai füzetek 8. sz. 77–96.
- Nagy Attila (1999): Történelemtanítás és szépirodalom. Könyvtári levelező/lap 11. évf. 7. sz. 9–11.
Szóbeli és írásbeli kifejezőképesség,esszéírás
- TGyak 291–292.
- Gyulai Zsuzsanna (2007): A történelmi esszé követelményei a kétszintű érettségi vizsgák tapasztalatai alapján. Történelem: tanári kincsestár 29. sz. F 2.8 1–10.
Tananyag megszilárdítása
- TTan 220–222.
Tanulmányi kirándulás
- TGyak 444–452.
- Csorba Csaba (2000): Gondolatok a tanulmányi kirándulásokról. Tapasztalatok – ötletek. MódszertaniLapok. Történelem 7. évf. 4. sz. 17–22.
- Szabolcs Ottó (2004): Műemléki séták – tanulmányi kirándulások. Pedagógiai segédanyag. Történelem: tanári kincsestár 17. sz. F 6.1 1–4.
- Titkos Sándorné (2008): Történelemórák történelmi helyszínen. Fókusz 10. évf. 1. sz. 118–124.
Térképhasználat, topográfia:
- TGyak 239–254.
- Csepela Jánosné (1995): Hol, hová, merre, meddig? Gondolatok a topográfiai képesség fejlesztéséről. Módszertani Lapok. Történelem 2. évf. 2. sz. 15–24.
- Gyertyánfy András (2011): Magyarország történeti topográfiájának tanítása a történelemórán. Történelemtanítás II. 2. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2011/06/gyertyanffy-andras-magyarorszag-torteneti-topografiajanak-tanitasa-a-tortenelemoran-02-02-06/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Korpics Zsolt (2010): Az interaktív térképek helyzete és lehetőségei a modern történelemoktatásban. Történelemtanítás 1. évf. 3. sz.
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/10/korpics-zsolt-az-interaktiv-terkepek-helyzete-es-lehetosegei-a-modern-tortenelemoktatasban-01-03-06/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Szabadiné Viszmeg Erzsébet (2006): A térképek és atlaszok szerepe a 10-14 évesek történelemoktatásában. Történelempedagógiai Füzetek 21-22. sz. 63–89.
- Szabó Márta (1999): A motiváció lehetőségei a történelemtanításban. II. rész: A térbeli tájékozódás képességének fejlesztése. Történelempedagógiai füzetek 4. sz. 21–30.
- Száray Miklós (2010): A térkép szerepe és elemzése a történelemórán Történelemtanítás I. 2. szám
https://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/05/szaray-miklos-a-terkep-szerepe-es-elemzese-a-tortenelemoran/
(Utolsó megtekintés: 2015. július 21.) - Veresegyházi Béla (1999): Középiskolás tanulóink történeti-topográfiai ismeretei. Történelempedagógiai füzetek 6. sz. 63–74.
Versenyek
- TGyak 452–459.
- Ősz Gábor (2002): Történelmi vetélkedők szervezése és lebonyolítása. Pedagógiai segédanyag. Történelem: tanári kincsestár 8. sz. F 2.3 1–14.
- Ősz Gábor (2003): Egy nemzetközi történelmi vetélkedő szervezésének tapasztalatai. Pedagógiai segédanyag. Történelem: tanári kincsestár 13. sz. F 2.6 1–12.